Talentvolle kunstenaars met Chinese roots exposeren in
Gallery GB5
Gallery GB5
donderdag, 07 juni 2012
Studio Zi bestaat uit een nieuwe generatie kunstenaars van
Chinese afkomst die hun culturele roots inzet om een eigentijds beeld van de
samenleving te schetsen. En met succes. Studio Zi is vorig jaar maart opgericht
en mede door de deelname aan evenementen groeit de interesse voor het werk van
deze jonge talentvolle kunstenaars. Gallery GB5 in Rhoon richt met de
tentoonstelling ‘Recycle memories’ het hele jaar 2012 de spot op negen
kunstenaars van Studio Zi.
Chinese afkomst die hun culturele roots inzet om een eigentijds beeld van de
samenleving te schetsen. En met succes. Studio Zi is vorig jaar maart opgericht
en mede door de deelname aan evenementen groeit de interesse voor het werk van
deze jonge talentvolle kunstenaars. Gallery GB5 in Rhoon richt met de
tentoonstelling ‘Recycle memories’ het hele jaar 2012 de spot op negen
kunstenaars van Studio Zi.
De Gallery van Fleur Groenendijk en Margreet Leenders in
Rhoon is geen doorsnee gallery. Hun fraaie woonhuis dient als decor voor een
grote variatie aan kunstwerken. Schilderijen, vouwkunst, objecten, lampen,
sieraden en kleding. De werken staan of hangen door het gehele huis. Dat
bijzondere aanbod aan kunst in combinatie met de moderne strakke inrichting en
het wijde uitzicht over de tuin maken een gang naar de Gallery meer dan de
moeite waard. De opening vindt zondag 10 juni vanaf 15 uur plaats. De toegang
wordt uitsluitend verkregen door vooraf aan te melden via e-mail: fg@pg2.nl.
Rhoon is geen doorsnee gallery. Hun fraaie woonhuis dient als decor voor een
grote variatie aan kunstwerken. Schilderijen, vouwkunst, objecten, lampen,
sieraden en kleding. De werken staan of hangen door het gehele huis. Dat
bijzondere aanbod aan kunst in combinatie met de moderne strakke inrichting en
het wijde uitzicht over de tuin maken een gang naar de Gallery meer dan de
moeite waard. De opening vindt zondag 10 juni vanaf 15 uur plaats. De toegang
wordt uitsluitend verkregen door vooraf aan te melden via e-mail: fg@pg2.nl.
Eigen ik
Initiatiefneemster van Studio Zi is de Rotterdamse Fenmei Hu. Aanvankelijk
als individueel kunstenaar, maar de vraag bleef hoe als eenling een groot
publiek te bereiken. Zo kwam Fenmei op het idee een kunstenaarscollectief op te
richten. ,,Mensen die in de creatieve sector zaten heb ik gebeld. Zes dames
sloten zich direct aan en binnen een maand zaten we al op twaalf. Het is snel
gegaan.’’ Inmiddels zijn zestien kunstenaars bij Studio Zi aangesloten.
,,Moesten we in het begin nog werven, nu stellen we strikte eisen. Deelnemen
aan ons collectief betekent wel productief zijn. Niet alleen in het werk, maar
ook bij evenementen. We zijn reeds heel actief betrokken geweest bij
evenementen waaronder een project van het NAI (Nederlands Architectuur
Instituut) en het ECCR (Europees Chinees Center Rotterdam). Wij zijn moderne
kunstenaars met Chinese roots. Dat is terug te vinden in onze kunst.’’ Voor jonge
Chinese kunstenaars is het niet vanzelfsprekend om zich met kunst bezig te
houden. ,,In China word je niet in kunst gesteund. Onze ouders kwamen hier om
geld te verdienen. Onze keuze begrijpen ze niet. Zelf zie ik het als een
zoektocht naar een eigen ik. Als ik zeg dat ik uit Rotterdam kom, is vaak het
antwoord ‘oké, maar waar kom je écht vandaan’. Als groep kunnen wij ons
gemakkelijker profileren en krachtiger naar buiten treden.’’ Fenmei maakt
schilderijen die zoals ze zegt niet overduidelijk Aziatisch zijn. Ze heeft
succes en heeft tijdens een onlangs gehouden bijeenkomst met de Chinese
Businessclub in de Gallery diverse grote doeken verkocht. ,,Je wortels kun je
niet verloochenen. Ik ben als tweede generatie Aziaat opgegroeid. Daar zit een
soort van strijd in.’’
als individueel kunstenaar, maar de vraag bleef hoe als eenling een groot
publiek te bereiken. Zo kwam Fenmei op het idee een kunstenaarscollectief op te
richten. ,,Mensen die in de creatieve sector zaten heb ik gebeld. Zes dames
sloten zich direct aan en binnen een maand zaten we al op twaalf. Het is snel
gegaan.’’ Inmiddels zijn zestien kunstenaars bij Studio Zi aangesloten.
,,Moesten we in het begin nog werven, nu stellen we strikte eisen. Deelnemen
aan ons collectief betekent wel productief zijn. Niet alleen in het werk, maar
ook bij evenementen. We zijn reeds heel actief betrokken geweest bij
evenementen waaronder een project van het NAI (Nederlands Architectuur
Instituut) en het ECCR (Europees Chinees Center Rotterdam). Wij zijn moderne
kunstenaars met Chinese roots. Dat is terug te vinden in onze kunst.’’ Voor jonge
Chinese kunstenaars is het niet vanzelfsprekend om zich met kunst bezig te
houden. ,,In China word je niet in kunst gesteund. Onze ouders kwamen hier om
geld te verdienen. Onze keuze begrijpen ze niet. Zelf zie ik het als een
zoektocht naar een eigen ik. Als ik zeg dat ik uit Rotterdam kom, is vaak het
antwoord ‘oké, maar waar kom je écht vandaan’. Als groep kunnen wij ons
gemakkelijker profileren en krachtiger naar buiten treden.’’ Fenmei maakt
schilderijen die zoals ze zegt niet overduidelijk Aziatisch zijn. Ze heeft
succes en heeft tijdens een onlangs gehouden bijeenkomst met de Chinese
Businessclub in de Gallery diverse grote doeken verkocht. ,,Je wortels kun je
niet verloochenen. Ik ben als tweede generatie Aziaat opgegroeid. Daar zit een
soort van strijd in.’’
Vouwkunst
Jinai Looi van Studio Zi is Lifestyle Designer. Aan de muren van de Gallery
hangen vouwkunstwerken van haar. ,,De techniek heb ik zelf ontwikkeld. Van
oudsher werden liefdesbrieven verstuurd in een gevouwen envelop. Op basis van
dit idee ben ik aan de slag gegaan en gaan experimenteren met diktes van
papier. Het moet te vouwen zijn en je moet voor de vouwen kracht kunt zetten.‘’
Jinai gebruikt voor haar werken papier met een afmeting van 1 meter bij 80 cm.
Zij vouwt net zolang tot zij een rechthoekige vorm krijgt. Het is zo kunstig
gevouwen dat het onmogelijk lijkt zo’n creatie puur door vouwen te realiseren.
Naast haar activiteiten in de kunst drijft zij een chocolade- en theewinkel aan
het Tiendplein, nabij de West Kruiskade in Rotterdam.
hangen vouwkunstwerken van haar. ,,De techniek heb ik zelf ontwikkeld. Van
oudsher werden liefdesbrieven verstuurd in een gevouwen envelop. Op basis van
dit idee ben ik aan de slag gegaan en gaan experimenteren met diktes van
papier. Het moet te vouwen zijn en je moet voor de vouwen kracht kunt zetten.‘’
Jinai gebruikt voor haar werken papier met een afmeting van 1 meter bij 80 cm.
Zij vouwt net zolang tot zij een rechthoekige vorm krijgt. Het is zo kunstig
gevouwen dat het onmogelijk lijkt zo’n creatie puur door vouwen te realiseren.
Naast haar activiteiten in de kunst drijft zij een chocolade- en theewinkel aan
het Tiendplein, nabij de West Kruiskade in Rotterdam.
Dada Wang is architectuur designer. De kas achter de woning is haar domein. Zij richtte deze ruimte in als een soort van doolhof door dunne synthetische stof in een bepaalde vorm op te hangen. Zij nodigt mensen uit om erin te wandelen. De achterliggende gedachte is dat je bij het bewandelen van het pad in je leven keuzes moet maken. Keuzes die je ook aan het twijfelen kunnen brengen. ,,Als je in de
doolhof loopt zet dat je aan het denken’’, verklaart Dada. Aan het einde van de
kleine Doofhof staat een door haar ontworpen tweezitsbank van hout. ,,Deze bank
helt naar achteren. Je kunt er heerlijk ontspannen in zitten. In China moet je
recht op een stoel zitten. Toen ik zeven jaar geleden naar Nederland kwam, ging
een andere wereld voor mij open.’’ Dada Wang was 23 jaar toen zij naar
Rotterdam kwam. Ze wil hier graag blijven en werken. Onlangs kreeg zij een
grote ontwerpopdracht voor het ECCR. Het is duidelijk Studio Zi timmert met de
kwaliteit van de deelnemende kunstenaars vol aan de weg.
doolhof loopt zet dat je aan het denken’’, verklaart Dada. Aan het einde van de
kleine Doofhof staat een door haar ontworpen tweezitsbank van hout. ,,Deze bank
helt naar achteren. Je kunt er heerlijk ontspannen in zitten. In China moet je
recht op een stoel zitten. Toen ik zeven jaar geleden naar Nederland kwam, ging
een andere wereld voor mij open.’’ Dada Wang was 23 jaar toen zij naar
Rotterdam kwam. Ze wil hier graag blijven en werken. Onlangs kreeg zij een
grote ontwerpopdracht voor het ECCR. Het is duidelijk Studio Zi timmert met de
kwaliteit van de deelnemende kunstenaars vol aan de weg.