PHOEBUS Rotterdam Galerie: maandag 4 november
Op maandag 4 november om 20.00 uur zijn de leden van Het Gezelschap van harte welkom in PHOEBUS Rotterdam galerie, Eendrachtsweg 61, 3012 LG Rotterdam. Galeriehouder Mirjam de Winter viert in 2020 het 30-jarig bestaan van haar gerenommeerde galerie en verzorgt graag deze bijzondere avondontvangst.
Het programma is als volgt:
20.00 uur: inloop met thee / koffie;
20.30 uur: drie mensen vertellen hun verhaal in drie verschillende ruimtes van de galerie;
21.30 uur: informeel deel met een glas wijn of fris.
Gaarne aanmelden vóór 31 oktober a.s. via een reply-mail of een mail naar info@hetgezelschaprotterdam.nl
Beeldende kunst centraal
Na de inloop tot 20.30 zal Mirjam de Winter de reden vertellen waarom zij in 1990 besloot een galerie te beginnen. Daarna zal zij haar beleid over de te ontplooien activiteiten, de keuze van kunst en kunstenaars, uit de doeken doen.
Aansluitend zal Mark Cloet, een van de kunstenaars die op dat moment in de galerie exposeert, een aantal van zijn werken toelichten en ingaan op de context waarin deze gezien moeten worden. (Zie hierna een nadere beschrijving).
Tot slot zal een deelnemende kunstenaar aan het ‘Ladenkastproject’ een toelichting hierop geven.
Beschrijving van Mark Cloet door Mirjam de Winter:
“Mark Cloet is een beeldhouwer en tekenaar waarmee ik al vanaf 2000 samenwerk in PHOEBUS Rotterdam. Enkele jaren geleden deed Mark een prachtig project: ‘C-Stone’, het zoeken van stenen in Texas, die vervolgens werden afgegoten in een doosje. Dit is heel precies ‘cire perdue’ gietwerk, waarbij om de stenen (met ø van 3 tot 12 centimeter) heen door middel van minuscule gietkanaaltjes ook een doosje werd meegenoten. Materiaal: goud, en vooral aluminium. ‘La renaissance van een steen in eigen omhulling’ – niet God of natuur evenaren, maar de steen leren kennen.”
‘Tout premier dessin de 2019’
“Op dit moment worden getekende stillevens van Mark Cloet getoond.
Een kleine geschiedenis vooraf: jongstleden januari stuurde ik een kaart uit Boijmans met de brief van Manet aan ‘Chère Madame’, waarin de ‘tout premier pruneau de mon jardin’ is geaquarelleerd. Mark Cloet stuurde daarop een stilleven met glazen kannen, zijnde de ‘tout premier dessin de 2019’.
….Wauw. Ik wist niet wat ik zag! Uiteindelijk heb ik, voorzichtig, maar tóch, de vraag gesteld: ‘Heb je misschien een hele dunne print van een gefotografeerd stilleven als basis voor je tekening gebruikt?’ De directe tegenvraag: ‘waarom zou je fotograferen als je kunt tekenen?’ Deze tekening heeft een reeks van andere tekeningen in gang gezet.Tekeningen van een theekan, van een paar glaasjes, van een mes en een appel, van een citroen…. met grijs en zwart (aquarel, minuscuul gebruik van ‘purpura mortuum’ e.a. pigmenten.”
Ladekastproject
In het tekeningenkabinet, een kleine kamer met ingelegd eikenhouten lambrisering en niet teveel zon, staan twee ladekasten, elk met acht laden, respectievelijk met binnenmaten 5 x 100 x 140 cm en 5 x 78 x 120 cm. Aan kunstenaars wordt zo open mogelijk gevraagd: wil je iets in een (of in twee) lade(n) neerleggen?
Het resultaat kan variëren van een kleine presentatie van autonome werken tot een specifiek voor de ruimte van een lade gemaakte installatie. Een ‘ladekastproject’ wordt gedurende twee exposities getoond. Twee of drie maal per jaar wordt er een ladekastproject georganiseerd. Deelnemende kunstenaars zijn o.a. Annemarie Slob, Francine Van der Biest, Cor Dera, Sara Benhamou, Giovanni D’Alessi, Dolf Verlinden, Thom Vink en Guus van der Velden.
Guus van der Velden: werk / installatie in ladekast
Het werk van Guus van der Velden op ‘Prospects en Concepts’ van het Mondriaanfonds 2019 intrigeerde Mirjam: enkele objecten losjes over een gespannen lijn gehangen. Citaat:
“In mijn werk doe ik vaak maanden – of jarenlang onderzoek om tot een vorm te komen die je denkt te kennen, welke tegen een soort oer-vorm aanleunt, maar toch iets is wat je bij nader inzien nog nooit hebt gezien.”
In het werk van de ladekast installeert Guus binnen een lade, in een lijst een reeks geometrische vormen en monochrome vlakken.
Jan Smejkal te zien op de bel-etage
Jan Smejkal (CZ) reageerde in 2015 in PHOEBUS Galerie met de ‘Spiegeltisch’, een tafel bedekt met een compositie van spiegels, op het werk van Hans Houwing, die hem had uitgenodigd voor deelname aan de expositie. Alle werken van Houwing werden weerspiegeld – een bescheiden en tegelijk overtuigende geste.
In een latere expositie heeft Jan Smejkal – speciaal voor de galeriehouder die soms wel eens van ‘veel werk’ houdt – verschillende werken in lagen boven elkaar gehangen. daarbij werden de tekst- en gespoten werken aangevuld met monochrome schilderijen, tekeningen in krijt en gekleurde collages.
“Erg benieuwd hoe een stralende expositie in zilverkleurige verf op doek eruit zal zien!”.
Uw bijdrage aan Het Gezelschap
Tijdens de jongste bijeenkomst in de kas van de Botanische Tuin te Kralingen werd de vraag gesteld: ‘hoe kunnen we bijdragen aan Het Gezelschap?’.
De kas van Het Gezelschap, beheerd door ons G-Teamlid Patricia Verweij, wordt gevuld met vrijwillige bijdragen, waarvoor onze dank. Uit deze kas geven wij onze gastheren / gastvrouwen een bescheiden vergoeding voor de ontvangst. Daarnaast stoppen zij veel tijd en energie in de ontvangsten; zonder hun inzet zouden we niet zulke interessante en aantrekkelijke bijeenkomsten kunnen organiseren, waarvoor weer bij deze onze dank.
Ons banknummer:
NL46 ABNA 0523 220 448, t.n.v. P M Verweij, inzake ‘Gezelschap’.
Het G-Team bestaat uit:
Anja Berjkelaar – Anna Ramsair – Lou Verhage – Patricia Verweij – Kees Vrijdag